Viana do Castelo

Portugese vlag hijsen Romaria gigantones Band de Bomba Folklore Optocht 21 augustus Viana do Castelo

Aan Viana do Castelo wil ik een apart blogje besteden. Wat een gave stad!!!
Afgelopen vrijdag vertrokken wij uit Baiona met bestemming Viana do Castello. Met een lekker windje voeren we als een speer naar Viana en omdat het zo lekker ging overlegden we of we door zouden gaan naar Porto of toch Viana do Castelo aandoen. We besloten het laatste. Er zou een festival zijn en de gezelligheid daarvan stond ons wel aan. Dus gijpen en richting de kust. Er kwam steeds meer wind en toen we de zeilen gingen strijken stonden er ongeveer een windkracht 7. Gelukkig kwamen we bij de haven een beetje in de luwte van het land en was het aanleggen geen probleem. We kregen een mooi plekje in de marina omdat we meerdere dagen wilden blijven liggen en er op zondag een front met veel wind zou overkomen. ‘s Middags al een deel van de stad verkend en ‘s avonds naar de eerste optocht. Dit was er een met enorm veel bands met trommels. Het ging er denken we vooral om om zo ritmisch mogelijk en met zoveel mogelijk geluid je te presenteren. Het ging niet om 1 band, maar om wel 15 tot 20 verschillende groepen. Wat een spektakel zeg, echt genieten. ‘s Nachts om 1 uur was er vuurwerk (wij vonden dat wel een beetje aparte tijd). De volgende ochtend gingen we weer de stad in om nog meer van de enorme markt te bekijken. Op een gegeven moment kwamen we langs een kapper die mij wel aan stond en ik was nodig aan een knipbeurt toe, dus even informeren of er een plekje voor mij was. Ja hoor rond 12 uur kon ik terecht. Echter toen ik op mijn mobiel keek was het al 12.08 te zijn. Wat bleek: we hadden een uur tijdverschil met Spanje haha. Dus het vuurwerk was die avond ervoor gewoon om middernacht en niet om 1 uur ‘s nachts. ‘s Middags zijn we naar de tweede optocht geweest. Hier zag je meer de historie van de stad, dus meer een folkloristische optocht. Maar wat voor een: na anderhalf uur kijken was hij nog niet afgelopen. Prachtige kostuums, praalwagens, muziek en af en toe een drumband en ga zo maar door. Op diverse plaatsen in de stad staan muziektenten en daar spelen verschillende Philharmonische orkesten. Op andere plaatsen zijn podiums met bands, overal is muziek. ‘s Avonds is er weer vuurwerk, alleen nu op een andere plak iets verder bij ons vandaan. Vandaag is het weer helaas zoals voorspeld regenachtig met veel wind. Dit is erg jammer want er zou vanmiddag een Processie zijn ter ere van Nossa Senhora da Agonia, patroonheilige van de vissers. Deze ging helaas niet door. Inmiddels is het weer wat rustiger en hebben we net lekker gebarbecued in afwachting van het vuurwerk dat straks komt. Op de rivier, vlak bij de brug (die ontworpen is door Dhr. Eiffel himself) liggen diverse vlotten waar ze het vuurwerk vanaf gaan steken. Dit moet zeer spectaculair zijn, dus wij wachten rustig af.

Gigantones folkloristische optocht folkloristische optocht brug over de Rio Lima een gemeleerd gezelschap in de marina versierde visserboot Kerk van Senhora da Agonia Beeld van Senhora da Agonia Nog meer trommels bbq vuurwerk voor 23 augustus