Peter en zijn Ria’s

Santiago de Compostella Santiago de Compostella DSC00794

Op 26 juli hebben we de trein vanuit La Coruna naar Santiago de Compostella genomen om daar de mis van 12 uur bij te wonen. Deze mis is speciaal voor de pelgrims die daarheen komen lopen en er wordt aan het eind met een reuze groot wierookvat door de kerk gezwaaid. Erg spectaculair. De mis werd opgeluisterd door een non die wel zo prachtig kon zingen (als een engeltje) dat ze heel de kerk (het volk, voor insiders) mee kreeg om stukjes mee te zingen.
Na de dienst kwam de lokale bevolking in klederdracht de kerk binnen, van jong tot oud waren ze in prachtige kleding gestoken. Het ging ons iets te ver om nog een mis bij te wonen. Dus wij zijn Santiago verder gaan verkennen. Helaas was het een beetje regenachtige dag en moesten we regelmatig in een restaurantje of op een terrasje gaan schuilen;-)
Santiago de Compostella Santiago de Compostella Santiago de Compostella

En nu even de titel: Peter vindt duidelijk 1 Ria niet genoeg, hij wil ze allemaal…..

Kaap Finisterre Muros Muros Spaans stilleven Muros DSC00866

Te beginnen bij Ria de La Coruna, toen door naar Ria de Corme y Laxe, Ria de Camarinas, Ria de Muros en nu liggen we in Ria de Arosa en gaan vandaag door naar Ria de Pontevedra. Ria’s zijn riviermondingen en niet alleen een voornaam. Dus ter geruststelling, hij vindt het nog steeds voldoende om 1 Ria te hebben en naar de andere te zeilen.
Kaap Finisterre konden we met rustig weer ronden en zagen we in de mist liggen.
Binnen de Ria’s zeilen we naar verschillende plaatsjes, waar we meestal voor anker gaan. Als er meer wind komt zoeken we een meer beschutte baai op, maar soms ook een jachthaven. Vooral Muros vonden we erg gezellig en daar zijn we wat langer gebleven. Inmiddels komen we ook diverse vertrekkers tegen. In Muros hebben we eerst een paar dagen samen met de Twixx en de Anastasia gelegen. Toen zij verder gingen, kwamen de volgende dag de Ikiro en de Zensation binnen. Enorm gezellig om met al deze mensen persoonlijk kennis te maken en te borrelen. Tevens leer je ook een hoop van elkaar.dolfijnen inlezen Caraminal
Onderweg van de ene Ria naar de andere komen we regelmatig dolfijnen tegen. Dat blijven toch wel prachtige beesten. Verder moeten we ons natuurlijk goed inlezen waar we naar toe willen en of dat kan met de wind en onze diepgang. Zo blijft het lekker puzzelen om de leuke plekjes te vinden.

Vilanova Isla de Arousa Isla de Arousa

En ook hier gaan we weer van feest naar feest. De linker foto is in Vilanova; daar is een 3-daags mosselfeest aan de gang. Er wordt ons verteld dat er die avond een rock-concert bij de haven is, dus toen zijn wij vertrokken naar Isla de Arousa. Daar is echter een 3-daags culinair festival gaande. Hier toch maar aan mee gedaan, wat een gezelligheid. De Spanjaarden zijn veel toegankelijker dan de Fransen en willen best een gesprekje met je aan gaan. ‘s Nachts wel muziek van een dj tot een uur of 6, dus weinig geslapen.

pompje vervangen wandelen taxi Isla de Arousa Isla de Arousa touw in schroef

Ook moet er regelmatig geklust worden aan boord. Zo hield een van onze waterpompjes er mee op. Deze was al niet al te best, maar nu hield hij het helemaal voor gezien. We zijn in diverse watersportwinkels op zoek geweest naar een geschikt pompje, maar uiteindelijk vonden we er een op Isla de Arousa. Toen Peter hem inbouwde ben ik lekker gaan wandelen. Handmarifoon mee en toen ik terug kwam Peter opgeroepen en daar kwam de taxi al aan gescheurd. Ook zagen we dat er wat in de schroef hing. Peter mocht daarom lekker (uhm, het water is hier 13 graden) het water in. Het viel gelukkig mee: het stukje touw kwam er uiteindelijk vrij snel uit.

6 Comments:

1. Prachtige site.. Ik blijf jullie volgen. Tot de volgende ontmoeting.

2. Hoi Peter en Ria,
    Heel leuk om jullie belevenissen te lezen. Ik heb zelf dat wierookvat ook zien zwaaien. Indrukwekkend. In de streek waar jullie nu zijn is HET gerecht pulpo.
    Octopus met gekookte aardappelen en paprika. Ja, en dan de streekwijnen. Mmmmm.

Geniet van jullie avontuur.

Jan van Iwaarden

• Hoi Jan,

Pulpo kom je hier inderdaad overal tegen. Wij vinden het wel wat vet en zwaar. Gisteren hebben we Chipiron gegeten, dit zijn peilinktvisjes. Ze werden geserveerd met alioli, heerlijk gerecht.

Groet Peter

3. Top als je dit allemaal leest. Begin toch echt te geloven dat er voor de grote oversteek een opstapper noodzakelijk is om te helpen met al dat culinaire geweld ……………….

4. Hoi Peter en Ria,
    We lezen jullie blogs regelmatig. Leuk om te lezen. Veel plezier op jullie tocht en we mailen zo af en toe. Wij drijven tussen Lombok en Bali.
    Groetjes Paul & Monique

5. Een heel leuk en interessant verslag. Jullie hebben het kennelijk erg naar de zin.
    Ook ben ik jaloers op jullie: ik loop nota bene van Amsterdam naar Santiago de Compostela in ruim 4 maanden, ben meerdere keren in de kathedraal geweest, maar het was mij niet gegund het grote wierookvat door de kathedraal te zien zwaaien. Zal er dus toch nog een keer naar toe moeten.
    Mensen, nog een heel goede vaart verder en geniet van jullie onderneming en avontuur.