Oost, West…..

DSC07136 DSC07140 DSC07146 DSC07150 DSC07179 DSC07205
Hier in Amerika zijn we echt in een andere wereld aangekomen. We zien ruime wegen, prachtige huizen, goed gevulde supermarkten, gezellige restaurants en mooie parken. Wat is alles hier goed geregeld en verzorgd! In Palm Beach verkassen we een paar keer naar een ander plekje. De eerst ankerplek is midden in de stad en erg gezellig. Alleen was daar van woensdag tot en met zondag een rockfestival (Sunfest) met drie podia. We verwachtten er dusdanig veel herrie dat we besloten om naar een rustiger plekje te gaan. De politie kwam ons ook vragen om te verplaatsen, omdat er van waar wij lagen vuurwerk afgestoken zou worden. We zijn een halve dag bij de haveningang gaan liggen om water te maken en zijn daarna door gevaren naar de ander kant van Lake Worth, waar we een paar dagen heerlijk rustig hebben gelegen met een soort van huisdolfijn. Inmiddels hadden we gehoord dat LaRossa ook op transport zou gaan en naar Palm Beach zou komen. We besloten daarom nog een keer te verkassen naar de haveningang. We konden van daaruit dan ook mooi de Spiegelgracht zien binnenkomen. De Spiegelgracht is het vrachtschip dat onze Helena naar Nederland gaat brengen. We hebben een paar gezellige dagen met Volker en Brigit gehad. We hadden hun zoon Martin en vriendin Leonie al bij de San Blas ontmoet, toen die op LaRossa voeren en nu dus de ouders.
De Spiegelgracht zou de 7de of 8ste mei aankomen en dan zouden wij erop gaan. We hadden al een vlucht voor de 9de geboekt. Maar helaas, de Spiegelgracht kreeg in St. Thomas veel vertraging en zou nu pas de 9de aankomen. Uiteindelijk kwam hij pas de 10de binnen en werd onze Helena op de 11de aan boord gehesen. Ze is inmiddels op weg via de Bahama’s en Southampton naar Nederland. Wij hebben nieuwe tickets geboekt en vliegen vandaag van Miami naar Amsterdam.
IMG_3520 DSC07218 DSC07221 DSC07224 DSC07229  DSC07233
Gisterenmiddag hebben we de Art-Deco wijk van Miami verkend. Meer Art-Deco konden we in het Wolfsonian museum bekijken. Het grappige was dat er op de bovenste verdieping een “Modern Dutch Design” expositie (1890-1940) was.
Wij blijven hier wel een beetje ontheemd achter. Twee jaar lang, als we zeiden dat we naar huis gingen, pakten we de dinghy en voeren naar de Helena. Maar nu is zij onderweg en zijn wij nog in Amerika en wachten op het vliegtuig om ons naar ons echte “Thuis” te brengen. Terug naar ons oude vertrouwde leventje.
Onze reis eindigt anders dan verwacht. We hadden er zin in om samen met onze zoon Patrick de oceaan over te steken naar de Azoren en daar met andere cruisers aan te komen en een biertje te drinken in Peter’s Café Sport. Maar helaas zit dat er niet meer in.
We gaan het cruiserswereldje, mooie palmstranden, helder blauw water, sundowners en medezeilers inruilen voor een land met regeltjes, een huis met een tuin, Hollandse gezelligheid, 4 seizoenen, knuffelen met de kinderen, kletsen met de zusjes, kleppen bij mijn moeder en borrelen met vrienden. Deze afgelopen jaren hebben ons laten inzien wat een rijkdom we thuis hebben.
We hoeven dan ook niet zover meer van huis. Als onze Helena er straks weer helemaal tiptop uitziet met nieuwe mast, verstaging, zeilen en een mooi laagje verf dan gaan we zeker weer met haar reizen. Europa heeft ook prachtige gebieden, misschien iets minder warm, maar zeker zo mooi en met een rijkere cultuur dan de Carieb.
Wij kijken er naar uit om weer naar Nederland te gaan en zullen de herinneringen aan deze prachtige twee jaren, met zijn ups en zijn downs, koesteren in ons hart.
DSC07239 DSC07242 DSC07245

9 Comments:

1. WELCOME HOME

2. Wat een reis, onuitwisbaar in jullie herinnering. Goede vlucht en alvast een welkom thuis.

3. Bedankt voor jullie verhalen. Hele goede thuisreis en tot ziens. Groet Ben

4. Beste Peter en Ria, goede terugreis. Ik heb genoten van Jullie verhalen. Tot ziens in Muiderzand. Groeten vanaf de Bubbels.

5. Beste Peter en Ria,
    Bedankt voor de vele interessante en met foto’s verduidelijkte en verfraaide reisverslagen.
    Dankzij jullie reis en de reisverslagen heb ik ook geleerd over verre streken waar ik nooit zal komen. Waar en wanneer mogelijk heb ik jullie op Google Earth gevolgd en daarop zie je veel van de werkelijkheid maar nooit zo goed natuurlijk als jullie dat in werkelijkheid beleefden. Ook hebben jullie veel “zeevrienden” gehad en ik kan me voorstellen dat die contacten blijven, ook op de wal.
    Met jullie Helena komt het weer goed gelukkig en daar zullen jullie nog veel plezier van hebben.
    Goede thuiskomst en tot ziens in Barneveld.

6. Peter palmboom

Goed te horen dat het allemaal gelukt is , voor een nieuwe mast en verstaging kan ik a rigging in medemblik aanbevelen, net vorige week de saudade 47 voets aluminium huisman s&s van broer jan opgehaald die zijn verstaging rodrigging heeft vervangen . Mannen weten van wanten en het enige bedrijf in nl die rodrigging doen.

7. Het was heerlijk om jullie verhalen te lezen en zo een beetje meegenomen te worden op wereldreis! We wensen jullie alvast een “warm” welkom thuis!
    Groetjes, Sander, Pauline & Loïse

8. Goede reis.

9. Lieve Ria en Peter, mooi om te lezen, missie volbracht! Het was fijn jullie te ontmoeten en beter te leren kennen! Goede vlucht richting NL, geniet van alles en van elkaar! Lieve groet, SY Blue Spirit